11 aprilie 2009

Moara lui Assan


Partea superioara a morii lui Assan (recognoscibila datorita turnuletelor si caramizii rosii din care este construita), vazuta peste gard


A fost odata un ansamblu de cladiri reunite sub numele generic de "Moara lui Assan"; in curand, gunoaiele vor inghiti tot ce-a mai ramas din acest ansamblu


Laterala cladirii principale, imortalizata prin gard


Cladirea distrusa in incendiu; in plan departat - cladirea principala, cu ale ei turnulete

De moara lui Assan nu am auzit pana anul trecut, cand a fost incendiata. Sa zicem ca as avea o scuza: nu mi-s bucuresteanca decat de vreo 2 anisori jumate. Anul trecut, cand cu incendiul, am aflat ca este situata in zona strazilor Lizeanu - Stefan cel Mare. Ironia sortii, exact in zona aia am locuit cam un an jumate. Si, cu toate astea, nu stiam ca exista o moara a lui Assan acolo. Azi, plimbandu-ma pe Stefan cel Mare in directia Lizeanu si aruncand o privire printre blocuri, mi-a atras atentia impozanta cladire din caramida rosie a morii. De fapt, n-am vazut decat varful, suficient cat sa-mi dau seama de valoarea arhitecturala a cladirii. M-am plimbat mai mult de juma' de ora in jurul gardului care imprejmuieste moara, sperand sa gasesc un unghi mai bun din care sa imortalizez monumentul. Nu am reusit mare lucru. E adevarat, era o spartura prin gard si as fi putut incalca proprietatea ca sa trag niste cadre. Ma tinea totusi o jena. Asta e tot ce-am reusit sa fac.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Moara_lui_Assan
P.S.: cautand pe net informatii despre acest monument, am aflat ca exista de fapt un ansamblu de mai multe cladiri reunite sub denumirea generica de Moara lui Assan si ca incendiul de anul trecut nu a afectat, din fericire, corpul central al morii, ci doar o cladire invecinata - tot monument istoric -, care face parte din fosta fabrica de panificatie. Pe mine m-a impresionat ce am vazut. Raman cu regretul ca nu m-am putut apropia mai mult.

2 comentarii:

  1. multumesc oana pentru faptul ca ai reusit sa faci cateva poze si sa faci cunoscut si altor persoane cateva lucruri despre moara lui assan.eu am copilarit pe str,lizeanu iar in spatele casei se ridica mandra aceasta moara unde lucrau foarte multi oameni.copii fiind, ne placea sa mergem sa ne jucam in apropiere ,pe o straduta pe unde se intra in curtea morii lui assan.tin minte ca faceam atata galagie incat uneori mai iesea portarul din cabina lui si ne spunea sa fim mai cuminti(de parca puteam sa nu mai tipam si sa alergam).era o straduta pe unde nu circulau masini iar noi puteam sa ne jucam fara teama.multumesc ca ai deschis acest subiect al morii lui assan.asa cladiri frumoase, trainice si practice in folosul omenirii se vor mai face oare?

    RăspundețiȘtergere
  2. Mi-ar fi placut sa ma apropii mai mult si sa fac poze, insa erau mult prea multe gunoaie si caini. Mi-ar placea si mie sa mai vad asemenea monumente pe la noi prin tara, din pacate viitorul este al blocurilor si al cladirilor de birouri. Partea proasta e nu doar ca nu suntem in stare sa construim alte monumente, dar nici pe-astea pe care le avem nu suntem in stare sa le apreciem si sa le conservam. Sunt lasate in paragina, incendiate sau daramate ca sa se construiasca ansambluri rezidentiale. E pacat.
    Multumesc mult de vizita.

    RăspundețiȘtergere

Postarea comentariilor presupune implicit acceptarea acestor termeni şi condiţii:
» Este interzis furtul nickname-urilor şi semnăturilor altor utilizatori.
» Sunt interzise comentariile care incită la acţiuni ilegale, precum şi cele care conţin ameninţări sau violează viaţa privată.
» Nu sunt permise mesajele cu tentă antisocială, cu caracter xenofob sau rasist, mesajele obscene şi injuriile.
» Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor şi îşi asumă consecinţele în cazul unor acţiuni legale.
» Autorul acestui blog îşi rezervă dreptul de a şterge comentariile care nu respectă regulile de mai sus.